چطوری در نرم افزارها باگ پیدا کنیم؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

تا حالا به این فکر کردید که باگ نرم افزارها را چگونه پیدا کنید؟ آیا با داشتن چندین سناریوی تستی فکر میکنید میتوانید نرم افزارتان را تست کنید؟ در این پست ، ما مراحل موثری که میتوانید با استفاده از آنها باگ های نرم افزارتان را بیابید ، آورده ایم

  • کدهایتان را در جایی مناسب ذخیره کنید.

این مرحله برای یافتن اشکالات نرم افزار شما بسیار مفید است. این روش فواید ارزشمند دیگری نیز دارد که تا انتهای مقاله متوجه آن خواهید شد. تمام پرونده هایی که منبع یک برنامه را تشکیل میدهند ، پرونده های ساده ای نیستند که باید آنها را در Dropbox یا بد تر از آن در هارد دیسک دخیره کرده باشیم. ما هیچگاه نباید چنین منابع مهم و ارزشمندی را در مکانهایی مثل google drive ، Dropbox و یا هارد دیسکمان ذخیره کنیم. این پرونده ها بسیار خاص هستند.

این پرونده ها به مرور تغییر میکنند و بطور کلی نسخه های مختلفی دارند ؛ این نسخه ها میبایست در دسترس باشند و باید توضیحاتی نیز همراه آنها نیز باشد.

برای درک بهتر ، ما در مورد نسخه های مختلف کدهای نوشته شده ی شما صحبت میکنیم ، که اینها نماینگر نسخه های مختلف برنامه شما در بازار است. به عنوان مثال : نسخه 1 ، نسخه 1.1 ، نسخه 2.0 .

علاوه بر موارد بالا ، باید اضافه کنیم که این پرونده ها باید برای تمامی افرادی که روی آنها کار میکنند میبایست در دسترس باشد. صاحب کدها باید به تمامی پرونده ها دسترسی داشته باشد همراه با یک مجوز و روش امنی که به دولپرانی روی آنها کار میکنند.

یه خبر خوب ! یک سیستم ذخیره سازی وجود دارد که اجازه میدهد همه این موارد و موارد دیگر برای ذخیره کردن ، طراحی کنید. اسم این سیستم GIT نام دارد.

این سیستم GIT دارای پروتکل یا یک استاندارد و یا قوانینی نیست که باید از آن پیروی کنید ، میتوانید هر طوری که مایل هستید با آن کار کنید. سیستم های زیادی هستند که میتوانید روی آن پیاده سازی کنید ، اما معروف ترین سیستم با محبوبیت زیاد آن ، GitHub نام دارد.

مزایا Git

Distributed Development

هر دولپر دارای یک فضای اختصاصی برای خود هستند که این فضا ها به یک مخزن مرکزی متصل است که اطلاعات را از آن دریافت میکنند. برای ایجاد همچنین محیطی نیاز به اتصال شبکه ای نیست.

Workflow Branching Capability

برایتان ایجاد یک مکان مدیریت سیستمی راحت برای توسعه نرم افزارتان میکند. اگر میخواهید روی پروژه دیگری شروع بکار کنید ، یک بخش دیگه ای اضافه کنید.

Merge One Branch with Another

ادغام این فضای کد برنامه نویسان با یکدیگر باعث میشود اگر جایی از برنامه به مشکل خورد بروند سر همان قسمتی که اون برنامه نویس در محیط کاری خود آن را نوشته است، به همین دلیل تغییرات را میتوانند به راحتی پیگیری کرد. قبل از ادغام فایل های برنامه نویسان بی تجربه که امکان خراب کردن پروژه را دارند ، به راحتی میتوان شانسی را برای بحث در مورد کارشان فراهم کرد تا کدهای آنها را بررسی کرد.

Community Support

علاوه بر موارد گفته شده ، یک تیم میتواند از توسعه توزیع شده برای برنامه نویسی پروژه خود استفاده کند. استفاده از برنامه نویس های دیگر و در آخر ادغام کدهای نوشته شده با همدیگر.

Faster Release Cycle

برنامه نویسان میتوانند تغییرات کوچکتر را به اشتراک بگذارند و بطور مداوم تسک های داده شده به آنها را تحویل گرفته و بطور خودکار آنها را با یکدیگر ادغام نمود.

  • پیگیری مشکلات نرم افزار

در این مرحله ما این تصور را میکنیم که کدهای برنامه را در GitHub داریم.

اگر تمامی موارد به خوبی پیکر بندی شده باشند ، ما به عنوان دارندگان برنامه و برنامه نویسان برای ایجاد تغییرات در برنامه نیاز به دسترسی به GitHub دارند.

تاکنون ندیده ایم که GitHub بتواند مشکلات نرم افزاری ما را ردیابی کند. اما در GitHub زبانه ای داریم بنام زبانه Bug ؛ این مکان دقیقا برای ثبت اشکالات برنامه شماست. با سلکت بر روی “اضافه کردن مورد جدید” میتوانیم اشکالات جدیدی ایجاد کنیم. در آنجا میتوانیم یک عنوان و یک توضیح اضافه کنیم، سپس این اشکالات در آن ذخیره شده تا زمانی که کسی با آن کار داشته باشد.

  • ثبت خودکار اشکالات به هنگام ورود به سیستم

خب ما تا این مرحله قسمتی کوچکی از مشکلات را حل کرده ایم. اکنون ما یک فایلی از مشکلات داریم که ما هم به عنوان صاحبان کد و هم توسعه دهنده که مسئول حل کننده ی این اشکالات هستیم ، میتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم.

با این حال یک نقطه ضعف بزرگی وجود دارد. در این زمان باگ ورود به سیستم معمولا به صورت دستی است. برای ردیابی اشکالات ، باید خودمان آن را تجزیه و تحلیل کنیم و سپس برای ثبت آن به GitHub مراجعه و جزئیات آن را یادداشت کنیم.

ایده ی خوبی نیست ن؟! مهمتر از آن باید این نکته را هم در نظر بگیرید که اشکالاتی وجود دارد که فقط در موارد خاص مشخص میشوند. با وجود همچنین احتمالی باید برنامه توسط دیگر افراد نیست تجزیه شود نه فقط توسط ما.

لازم به ذکر نیست که ایجاد و نوشتن اشکالات در GitHub به صورت دستی روش مفیدی نیست.

خب به سراغ یک نرم افزار میریم! اسم این برنامه Rollbar است. Rollbar بستری است برای ردیابی باگ در هر نرم افزاری است. از این برنامه میتوان برای وب سایت ها ، برنامه های دسکتاپ ، برنامه های روی سرور و همچنین برای برنامه های تلفن همراه که در حال اجرا هستند استفاده کرد.

  • پیکربندی Rollbar و اتصال آن به GitHub

چطور میشه که برای اشکال زدایی هر دو ابزار را برای ورود خودکار به سیستم پیکربندی نمود؟

ابتدا باید یک پروژه در Rollbar ایجاد کرد و طوری آن را پیکر بندی کنیم تا به حساب GitHub متصل و مرتبط باشد. این روش بدین صورت است که باید تمامی پروژه را در GitHub قرار داد که شامل تمام کد سورس برنامه است.

در بخش ما قسمت فنی تری خواهیم داشت که سازنده برنامه باید آن را کامل کنید. شما میبایست کد برنامه خود را در Rollbar پیاده سازی کنید. این روند کاری یک مسیر سریعی است و بسته به سطح ثبت نامی شما ممکن در کمتر از یک روز آماده شود.

با اتمام این مراحل هرگونه اشکالی در برنامه شما برای هر کاربری اتفاق افتد بطور خودکار در بخش Issues در GitHub ایجاد و ذخیره میشود.

  • کسب اطلاعات بیشتر از باگها

یکی از مشکلاتی که ما در Rollbar داشتیم ، اطلاعات اندکی از باگهایی که پیدا شده بودند ، بود. برای هر کسی بدون دانش فنی ، بسیار دشوار است تا با یک نگاه متوجه شد که چه چیزی باعث ایجاد خرابی نرم افزار شده است.

  • حل اشکالات و ارتباط با برنامه نویس

خب اکنون ابزارهای مختلف ، همراه با پیکربندی و مزایابی آن را دانستیم. خواهیم دید که یافتن اشکالات برنامه روز به روز چگونه خواهد بود.

در مرحله اول ، ما هیچ شخصی را برای ثبت اشکالات نیاز نداریم ، سیستم Rollbar به صورتی است که خودکار این مورد را انجام میدهد.

در صورت بروز اشکالات جدید و رفع آنها ، برنامه نویس هر چند بار مجبور به ارائه مشاوره میشود. هنگامی که یک اشکال برطرف شد ، کد آن در GitHub بروز شده و پرونده باگ بسته میشود.

این موارد گفته شده فاکتورهای استانداری است که فرد برای تست میخواهد، برای هر یک از موارد ، به اطلاعات بیشتری نیاز است ، از جمله اینکه در کدام شبکه باگ شناسایی شده است و یا اینکه اندازه صفحه نمایشی گه این باگ در آن مشاهده شده چقدر است و ….

پیدا کردن باگ کمی سرگرم کننده است. داشتن مستندات صحیح همراه با گوشه ای از موارد دیگر میتواند به شما در یافتن نتایج بهتری کمک کند.

در آخر …

این موارد گفته شده مراحل اساسی در یافتن اشکالات در مرحله توسعه نرم افزار است . همیشه بیاد داشته باشید که QA را با کمک یک شرکت دیگری انجام دهید تا نرم افزار شما با پایدار ترین حالت خود برسد.

با ما در ارتباط باشید!
0991-1001037
#تست_اپ
#آموزش_تست_اپلیکیشن
#آموزش_تست_نرم_افزار
#تست_اپلیکیشن_اندروید
#تست_اپلیکیشن_موبایل
#تست_نرم_افزار_موبایل
#تست_برنامه_های_اندروید
#تست_اپ_اندروید
#تست_اپ_آی_او_اس
#تست_وب_سایت
#تست_خودکار_نرم_افزار
#تست_بار_نرم_افزار
#تستر_کینگ
#تسترکینگ
#تست_سایت
#تست_وبسایت
#تست_امنیت
#گیت_هاب
#رولبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *